Expositie

Bijzondere ontmoeting grafiek en sieraden bij Beeld & Aambeeld

5 september 2022, 18:50
In het najaar van 2022 vindt de landelijke grafiektriënnale plaats. Tijdens deze Grafiek2022, met als thema ‘Ontmoeten’, zal er bijzondere aandacht zijn voor grafiek in musea, galeries, werkplaatsen en kunstcentra. Voor de Enschedese galerie Beeld & Aambeeld een uitgelezen gelegenheid om het monumentale werk van de Enschedese graficus Elsbeth Cochius tentoon te stellen. Lino’s in groot en klein formaat vullen de wanden. Onder de titel ‘Een bijzondere ontmoeting’ is van 11 september tot en met 5 november in Beeld & Aambeeld grafisch werk van Elsbeth Cochius te zien in combinatie met sieraden van Floor Max.

Galerie Beeld & Aambeeld organiseert al meer dan 43 jaar duo-tentoonstellingen van ‘kunst aan de wand’ en ‘sieraden in vitrines’ en heeft daarmee al veel ontmoetingen gerealiseerd.
Frappant is dat Floor Max ook een grafische achtergrond heeft, wat duidelijk uit haar werk valt af te lezen. Het levert een bijzondere ‘ontmoeting’ op met de lino’s van Elsbeth Cochius, die in de ban is van de natuur en het landschap. De hoeveelheid van structuren die ze daarin vindt, het ritme van licht en donker zijn steeds terugkomende thema’s. Door goed te observeren vindt ze in de kleinste dingen interessante vormen en probeert dan verborgen aspecten zichtbaar te maken o.a. door te vergroten. Dat werkt het best op flinke formaten het liefst in zwart wit. Zij werkt nog steeds aan een serie bostypen, zoals een berken-, dennen-, beuken- of eikenbos. Sinds een aantal jaren is zij meer met grijzen gaan werken. Door losse onderdelen over elkaar te drukken met heel weinig drukinkt ontstaat er een diffuse sfeer; het beeld is veel gelaagder geworden. Deze drukken zijn monoprints; het is een lang drukproces dat niet op een gelijke manier herhaald kan worden.

Floor Max
De vitrines bij Beeld & Aambeeld zijn gevuld met een overzicht van het oeuvre van Floor Max. Haar sieraden kenmerken zich door ritme en symmetrie en zijn, net als de lino’s van Cochius, veelal geïnspireerd op de natuur. Zoals de serie ‘het zilveren herbarium’, een verzameling broches uit 2008. Het zijn fossiele planten die nooit hebben bestaan en toch zijn gevonden. Gevonden in haar eigen atelier tijdens experimenten die ze deed met zilver en gebruikmakend van verschillende technieken. En de serie ‘Hexagoon’ (zeshoek) uit 2015, ontstaan na de vondst van een verlaten wespennest. Toen ze zich eenmaal bewust was van de zeshoek, zag ze dat deze vorm ook in de architectuur alomtegenwoordig is: in plattegronden, decoratie en glasramen van de christelijke, joodse en islamitische bouwkunst. Van meer recente datum is de serie ‘Nearness’ uit 2020/21, ontstaan tijdens de coronapandemie waar ze in de beslotenheid van haar directe omgeving een weg zocht tussen intimiteit en beklemming. Ze genoot van de schoonheid in haar eigen tuin of van het park om de hoek. Ze verdiepte zich bovendien in een voor haar nieuw materiaal: porselein. Zo maakte ze de gedwongen lockdowns draaglijk.

De tentoonstelling wordt geopend op zondag 11 september om 16.00 uur. De beide kunstenaars zijn daarbij aanwezig. Het Ensemble Gilet, met Frank Deiman, Marcel Le Blanc en Bert van der Veen, zorgt voor muziek.
De expositie ‘Een bijzondere ontmoeting’ is van 11 september t/m 5 november 2022 te zien bij Beeld & Aambeeld.

Galerie Beeld & Aambeeld
Walstraat 13, Enschede
www.beeldenaambeeld.nl
Openingstijden: wo. t/m za.: 10.00 tot 17.00 uur

Foto:  'Dennenbos', lino, van Elsbeth Cochius 85x110 cm.