Onderweg naar Plagwijk: Ontwerp

Robert Beernink 11 april 2024, 17:30
Op 21 april 2024 verschijnt 'Plagwijk – dorp langs de rand van het land', de nieuwe roman van Robert Beernink. In de aanloop daarnaartoe verschijnen vijf blogs over hoe dit boek tot stand is gekomen.
  
Tijdens het verzamelen en categoriseren van ideeën ontstaan op het toneel in je hoofd al vrij snel scènes die je vastlegt. Je kunt gerust zeggen dat het schrijven van een boek begint bij het allereerste idee.
De ruim opgezette contouren staan, nu de rest nog even: destilleer vanuit je ideeën, keuzes en eerste opzetjes de ingrediënten die vorm en smaak van je boek gaan bepalen.

Tussendoor: voor mij is de titel vaak de eerste symbolische hanger aan de kapstok waar alle overige hangers van afhangen. Doe een zelftest: waarmee associeer je, voor de vuist weg, de plaatsnaam ‘Plagwijk’? En de ondertitel ‘dorp langs de rand van het land’?

Hoe ziet dat bij elkaar gesprokkelde beeld er globaal uit?
In het buitengebied van Plagwijk wonen hoofdzakelijk boeren. De bevolking van de dorpskern bestaat uit drie groepen die in afzonderlijke wijken wonen. De oude elite, nakomelingen van de stichters, die teren op hun eigen heroïsche geschiedenis, resideren aan cirkelvormige straten rond de Markt. De inwoners waarvan de voorouders ooit naar het dorp kwamen om te werken, wonen in een wijk met uitsluitend rechte straten. Nieuwkomers van buiten huizen in een aparte buurt zonder uitgesproken structuur.

Het onderscheid tussen deze groepen wordt versterkt doordat ze elk een eigen sportploeg hebben voor een en dezelfde sport. Binnen de groepen bestaan onderling ook verschillen op grond van, onder meer, levens- en geloofsovertuiging. Tussendoor paraderen de paradijsvogels.

Rode draad door het verhaal is dat het lokale bestuur er heel veel aan gelegen is alles zoveel mogelijk bij het oude te laten.

Zodra de ware reden voor die behoudzucht aan de oppervlakte komt, ontstaat een diepe crisis waarin bevolkingsgroepen, gezinnen en mensen tegenover elkaar komen te staan en ontspint zich een intense strijd tussen de oude en een nieuwe realiteit.

Deze setting en zeer verkort weergegeven verhaallijn moet worden gevuld met karakters en gezichten die zich qua voorkomen en gedrag lenen om aan een deel van de gebeurtenissen en dialogen een ironische en/of satirische draai en toon te geven. 

Vooral vanwege het plezier dat ik er zelf aan beleefde, heb ik het verhaal doorweven met verwijzingen naar al dan niet echt gebeurde historische gebeurtenissen, bekende personen en onvergetelijke typetjes.
Setting, verhaal en karakters worden uiteindelijk bij elkaar gebracht en gehouden door, hoe kan het ook anders, de onvoorwaardelijke liefde tussen mensen.

Van een ontwerp een boek maken vind ik de mooiste fase van het creatieve proces. Daarover meer in het volgende deel.