Bericht uit het rampgebied
De volgende ochtend, bij het lezen van de digitale regionale courant, bleek dat het kookadvies van het waterleidingbedrijf een grotere impact te hebben gehad dan ik in mijn onschuld had gedacht. Zo hadden mensen na het lezen van de waarschuwingsmail rond kwart voor negen ’s avonds op de valreep nog massaal flessenwater hadden gehamsterd in de supermarkt. En de burgemeester was boos omdat hij als eerste burger niet eerder (lees: als eerste) was geïnformeerd door het waterleidingbedrijf. Hij had de waarschuwing – net als de andere burgers van zijn gemeente – via de mail moeten lezen. In zijn boosheid liet de burgemeester in de courant optekenen dat het waterleidingsbedrijf ‘geen flauw benul heeft van de impact van z’n nieuws’. Immers, ‘er ontstond onrust, terwijl er geen informatie was.’ Hoezo, geen informatie?! Op het moment dat ik de verongelijkte teksten van de burgemeester in courant las, was ik als in het geheel niet verontruste burger overstelpt met alle ter zake doende informatie van het waterleidingsbedrijf. Eerst middels de mail, de dag erna met een brief en intussen kan ik (mocht ik daar behoefte aan hebben) via een speciale website, bijna van uur tot uur, volgen wat er aan gedaan wordt om de verontreiniging van het drinkwater te verhelpen.
Daar heeft de burgemeester niet zoveel aan toe te voegen. In een korte boodschap aan alle inwoners op de gemeentelijke website verwijst hij naar de brief van het waterleidingbedrijf voor het kookadvies en nadere informatie. Tot slot roept hij de burgers op naar elkaar om te kijken, ‘bijvoorbeeld door een pannetje water te koken voor de buren’. Moet ik dit nou nog op de buurt-app zetten?
Ben Siemerink