Gezondheid

Drie ‘fouten’ die ik jarenlang heb gemaakt 

Ellen Wigger-Lohuis 23 juli 2024, 23:03
Fouten. Tussen aanhalingstekens bedoel ik dan heÌ€... want wat zijn fouten nou eigenlijk? Ik zie ze meer als waardevolle lessen. Kennis waar ik dagelijks nog steeds veel aan heb. Daarom wil ik graag een aantal lessen met je delen. Als voedingsdeskundige zie ik namelijk veel mensen dezelfde ‘fouten’ maken. Alleen hebben ze het vaak niet eens door. Dus worstel jij met jouw gewicht, jouw energieniveau, of ben je benieuwd naar wat je anders kunt doen? Lees dan snel verder. 

Overdag te weinig eten?
Veel mensen eten overdag te weinig. Dit kun je ook bij jezelf nagaan. Is jouw ontbijt of lunch ongeveer even groot als de warme maaltijd of wijkt het enorm af? Wanneer de verhouding scheefligt en je ‘s avonds veel meer eet dan tijdens andere eetmomenten, is dit een signaal dat jij jezelf overdag tekortdoet. Jouw lichaam werkt overdag namelijk niet anders dan ‘s avonds. Juist overdag heeft jouw lijf energie nodig. Overdag weinig eten houd je meestal wel vol. Je bent met van alles bezig. Je bent afgeleid. Je bent druk. Alleen vroeg of laat kom je jezelf tegen. Is het niet in de loop van de avond, dan is het wel later in de week of in het weekend. Dit leidt vaak tot overeten, waar je vervolgens weer spijt van krijgt. Dus doe jezelf overdag niet tekort en creëer een gezonde energieverdeling. Zo heb je meer energie en zit je beter in je vel.

Veel kleine eetmomenten?
Vanuit de dieetcultuur is ons aangeleerd om elke anderhalf tot twee uur iets te eten om de motor te laten branden. Maar let op: daar heeft het lichaam helemaal geen baat bij! Op deze manier houd je jezelf juist hongerig. Wanneer jij anderhalf tot twee uur na een tussendoortje alweer trek hebt, is dit vooral een teken dat je maaltijd niet groot genoeg was. Door de hele dag door kleine beetjes te eten, belast je je lijf en energieniveau juist! Dus gun jezelf maaltijden die je goed verzadigen, zodat jij er weer een dagdeel tegenaan kunt. Met andere woorden: eet een uitgebreid ontbijt, neem een goede lunch en een heerlijke warme maaltijd, zodat jij de hele dag door barst van de energie.

Focus op magere producten?
En als we het dan toch over de dieetcultuur hebben, laten we dan ook eens alle magere en lightproducten onder de loep nemen. Al jarenlang wordt ons verteld dat je zoveel mogelijk magere producten moet kiezen. Oftewel, zo min mogelijk vet. Er wordt gezegd dat vetten ons dik maken door de hoeveelheid calorieën die ze bevatten. Niets is minder waar: vet uit voeding is totaal iets anders dan lichaamsvet. Het zijn voornamelijk de suikers in ons voedsel die ons dik maken, niet de vetten. Daarom laat de Gezondheidsraad tegenwoordig in het midden of je voor volle of magere zuivelproducten moet kiezen. En terecht, want voor je gezondheid maakt het geen verschil. Het voordeel van volle zuivelproducten is dat het meer verzadigd, waardoor je die extra tussendoortjes (en hun suikers) achterwege kunt laten.
Weerhoud je daarom niet van een schaaltje volle yoghurt, een plak 48+-kaas of een heerlijke lepel mayonaise bij het eten. En natuurlijk zijn noten, pitten en zaden, vette vis, avocado en olijfolie ook voedzame bronnen die goede vetten bevatten. Deze producten zijn dus een perfecte aanvulling op je boodschappenlijstje.

In het begin sprak ik over ‘fouten’. Lessen dus. Dit zijn ze: honger jezelf overdag niet uit, laat de tussendoortjes achterwege en wees niet bang voor vetten. Al met al drie mooie inzichten die bijdragen aan een gezond en stabiel gewicht én een hoog energieniveau. En dat zonder strenge regels en restricties, wat wil je nog meer!